Markt onderzoek         Opzetten markt           Business set up          Overige diensten

Herkent u zich in de volgende situaties?

- Onze producten worden wereldwijd verkocht, maar nog niet in het Midden Oosten. We zouden graag willen onderzoeken of er mogelijkheden zijn.

- Communicatie met onze partners is moeizaam. We zouden graag willen werken aan een duurzame relatie, maar het Midden Oosten  is ver weg en de taal is te lastig.

- We willen op een beurs in het Midden Oosten gaan staan,  maar voor de opvolging van nieuwe contacten hebben we geen oplossing.

- Onze handel in het Midden Oosten gaat zo goed dat we  hier eigenlijk een eigen kantoor willen opzetten zodat we onze klanten de beste service kunnen verlenen.

 

Dan kan Door2arabia u hierbij helpen!

Door2arabia is opgericht om voor Nederlandse bedrijven de deur naar  het Midden Oosten te openen door de taal- en cultuurbarrières te veranderen in duurzame samenwerkings-verbanden. We onderscheiden ons door onze full-service aanpak op basis van een gedegen stappenplan.

 

Markt onderzoek | Informatie is de sleutel tot succes

 

Is er een potentiële afzetmogelijkheid van mijn producten in het Midden Oosten? Hoe groot is de totale markt van mijn producten in Midden Oosten? Zijn mijn concurrenten al in Midden Oosten? Wie zijn de voornaamste gebruikers van mijn producten? Ik heb een contact in Midden Oosten, maar is dat bedrijf wel de juiste agent voor ons of zijn er wellicht veel betere geschikte kandidaten?

 

Vragen, vragen. Te vaak maken bedrijven beslissingen zonder de antwoorden te weten. Te vaak gaan Nederlandse exporteurs in zee met het eerste bedrijf dat interesse toont, zonder zich te beseffen of dat nu wel echt de beste aanpak is.

 

Voordat een structurele acquisitie in dit gebied kan plaatsvinden, is goede informatie over de markt cruciaal. Marktonderzoeken zijn er in verschillende smaken. Afhankelijk van diverse factoren (uw product, uw huidige kennis/ervaring, uw strategische doelstelling) kan het marktonderzoek zeer kort en bondig zijn, dan wel zeer uitgebreid en  gedetailleerd.

 

Doelstelling is om een goede beslissing te kunnen maken over de  werkelijke mogelijkheden voor uw bedrijf  in het Midden Oosten. Zijn die er niet, dan kunt u uw energie verder gaan steken in andere landen. Zijn die er wel, dan zijn tijdens het onderzoek al de eerste belangrijke contacten gelegd met potentiële klanten en distributeurs.

 

>

Opzetten markt | Duurzame samenwerking en innovatie

 

Als de resultaten van het marktonderzoek positief zijn, dan kan de volgende stap worden gezet: het daadwerkelijk opzetten van de markt in het Midden Oosten. Door2arabia geeft niet alleen advies, maar kan ook worden ingezet om de daadwerkelijke uitvoering van dit advies voor u te doen. Iets verkopen in dit gebied is niet zo moeilijk, dat is echter niet de belangrijkste doelstelling. De uiteindelijke doelstelling moet zijn om een duurzame samenwerking  op te zetten. Om dat te bereiken is het belangrijk om in de beginfase de juiste beslissingen te nemen, met name over de wijze van distributie. Wie zijn de voornaamste potentiële agenten, distributeurs en klanten. Is het verstandig om met exclusieve agenten te werken of juist niet. Is het verstandig om direct aan eindgebruikers te verkopen of juist niet.

 

Verwacht niet direct enorme orders van uw nieuwe klanten in dit gebied. In de beginfase willen Arabische bedrijven uw producten eerst testen. Vaak wordt begonnen met kleine proeforders waarbij wordt verwacht van de exporteur dat dit perfect wordt opgevolgd. Te veel exporteurs maken de fout om dit niet serieus genoeg te doen, waardoor al het voorwerk voor niets is geweest. Het begeleiden van de eerste (proef) orders is een wezenlijk onderdeel van deze fase.

 

>

Business set up | Relatiebeheer

 

Nadat de eerste orders zijn geleverd naar het Midden Oosten, is het ook belangrijk om deze nieuwe klanten voor langere termijn te behouden. Relatiebeheer is minstens zo belangrijk als acquisitie.

Afhankelijk van de situatie kan het zeer effectief zijn om Door2arabia in te schakelen als uw eigen lokale exportmanager. Dit geldt ook voor bedrijven die reeds succesvol zijn in het Midden Oosten en hun klanten de best mogelijke service willen bieden. Frequente bezoeken aan uw klanten verbetert de communicatie en daarmee de relatie tussen u en uw partners.

 

Als met agenten wordt gewerkt kan Door2arabia in de eerste jaren de communicatie tussen exporteur en agent bevorderen. Samen met agent kunnen (potentiële) klanten worden bezocht en kan de Nederlandse exporteur goed op de hoogte worden gehouden. In de beginfase van een samenwerking met een lokale Arabische agent is een optimale communicatie cruciaal maar door culturele verschillen tussen Nederland en  het Midden Oosten valt dit in de praktijk zeer tegen. Door dit vanaf het begin goed te begeleiden kunnen vele misverstanden worden voorkomen. Bij zowel de Nederlandse exporteur als bij de Arabische agent voorkomt dit vaak veel frustraties.

 

Bij directe verkoop aan eindgebruikers is vaak een goed relatiebeheer nog veel belangrijker. De Arabische klant heeft geen buffer (in de vorm van een importeur) tussen hem en de Nederlandse exporteur. Door directe import kan het Arabische bedrijf vaak kosten besparen, maar het geeft ook meer risico. Vertrouwen in de Nederlandse leverancier is dan nog belangrijker. Hierbij is een goede communicatie en een persoonlijke relatie cruciaal. Door2arabia  kan worden ingezet als uw eigen exportmanager in het Midden Oosten.

 

Business set up | Eigen kantoor

 

De zaken in het Midden Oosten zijn zo succesvol dat u er een eigen kantoor wilt opzetten om uw klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Door2arabia ondersteunt en coördineert de oprichting van uw bedrijf in het buitenland. Wij bieden u een breed scala aan business setup diensten aan, van het openen van een bankrekening tot het vinden van geschikte bedrijfsruimte en personeel.

>

Overige diensten

 

Naast bovengenoemde drie hoofdtaken van onze dienstverlening, kan Door2arabia ook worden ingezet bij andere situaties zoals:

 

 •  Vertalen van brochures, maken Arabische visitekaartjes etc.

 •  Het sourcen van producten die u uit het Midden Oosten wilt importeren.

 •  Troubleshooting (bij problemen met leveringen, klachtafhandeling met klanten, etc.)

 •  Contractvorming en -management.

 •  Juridische ondersteuning.

 •  Het aanvragen van uw visum, het regelen van verblijf en vervoer ter plekke.

 •  Het verzorgen van presentaties over zaken doen met het Midden Oosten.

 

Mocht u hierover vragen hebben, dan kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen.

 

>